O pledoarie pentru miracol


Miracolul este un fenomen supranatural sau un eveniment cu calități extraordinare și imprevizibile, care provoacă admirație.

În Sâmbăta Mare, un sfert dintre elevii liceului Danubius (sursa), din Călărași, aveau cel puțin o interacțiune cu platforma de învățare la distanță creată în acest sens. În douăzeci de cursuri se desfășura activitate de învățare.

În Ziua Învierii, numărul cursurilor active coborâse la 18, fiind activi 230 de elevi.

Mai mult decât atât, pe platforma nu se pot identifica fluctuații semnificative între zilele libere și celelalte zile ale săptămânii. Sâmbătă și duminică, în datele de 28 și 29 martie, erau activi peste 500 de utilizatori, în 135 de cursuri online. Aproape aceeași situație se regăsește și marți, 31 martie.

Ce este extraordinar și imprevizibil în ce s-a întâmplat în Danubius? Ce provoacă admirație?

Într-un sistem care dansează permanent între limitele centralizării și aspirația descentralizării, într-un monopol al neîncrederii, profesorii și elevii din Liceul Danubius au dovedit valoarea încrederii. Că nu este nevoie de constrângeri, proceduri de monitorizare, orare și sute de algoritmi pentru verificarea prezenței, nici de semnături sau note (la vremea respectivă nici nu se discuta public, încă, despre notarea online), pentru a învăța ceva nou sau pentru a continua un proces absolut vital, cum este educația. Că acolo unde există libertate și încredere, mai devreme sau mai târziu se va manifesta și responsabilitatea.

Faptul că educația nu este întotdeauna o formă fără fond.

Liceul a mutat online toate activitățile de învățare, și a făcut-o nu doar declarativ. În 3 zile de la suspendarea cursurilor, elevii și profesorii deja începeau să folosească o platformă de învățare la distanță, iar în 5 zile de la implementarea acesteia, deja existau mai mult de 100 cursuri online pentru elevi. Astăzi, sunt online 300 de cursuri dedicate elevilor.

Valoarea integrității, dovedită într-un context cu totul surprinzător.

Cine citește Planul de Acțiune al școlii, descoperă câteva informații esențiale despre liceul Danubius: plăcerea contează, tehnologia informațională este importantă, competențele și valorile sunt fundamentale, nu poate exista responsabilitate în lipsa flexibilității.


Analizând răspunsurile furnizate de beneficiarii și profesorii din Liceul Danubius, la întrebarea ”Ce ați modifica pentru a vă fi școala mai dragă?”, întrebare adresată în cadrul Cercetării Educaționale ”Școală, dar cu drag” (cercetare desfășurată în octombrie 2019; vezi aici analiza particularizată), se constată următoarele:

Din cei 213 elevi care au participat la cercetarea educațională (25,66% din numărul total al elevilor liceului), cei mai mulți ar fi modificat:

Durata orelor și recreațiilor
Ora de începere a cursurilor
Naveta între școală și casă
Programul școlar
Volumul ghiozdanului

Dacă nu vă conving statisticile, v-ar putea convinge chiar ei, în timp ce răspund spontan.

Cei mai mulți dintre părinții care au participat la cercetarea educațională, ar fi schimbat:

Numărul și diversitatea temelor
Interesul copilului pentru învățare
Ora de începere a cursurilor
O bună gestionare a timpului personal și a sarcinilor școlare
Volumul ghiozdanului

Profesorii ar fi schimbat

Activitățile de învățare
Modul în care predau profesorii (metodele didactice)
Cantitatea de informații învățate
Interesul personal pentru învățare
Naveta între școală și casă

Se poate observa, comparând nevoile de schimbare ale elevilor, părinților și profesorilor, că elevii erau cei mai idealiști, alegerile lor fiind aproape imposibile. Cine ar fi putut schimba durata orelor și recreațiilor? Sau ora de începere a cursurilor? Sau chiar programul școlar? Realismul câștiga teren în cazul părinților și profesorilor, alegerile lor fiind mai puțin dependente de deciziile unor autorități prea înalte și rareori flexibile (parlament, guvern), ci coborând mai la firul ierbii.

Pandemia a satisfăcut nevoile de schimbare cele mai exigente, ale elevilor din Liceul Danubius, transformând școala online într-o alternativă mai confortabilă a școlii tradiționale, schimbările survenind chiar la durata cursurilor și recreațiilor, ora de începere a cursurilor, naveta între școală și casă, programul școlar și volumul ghiozdanului. Preocupările profesorilor au acompaniat firesc acest proces, ei putând lucra, așa cum își doreau, la activitățile de învățare, la elementele de metodologie, la cantitatea informațiilor livrate.

Traduc prin integritate, în acest caz, un răspuns adecvat pe care elevii îl oferă liceului în momentul când acesta își onorează (chiar și constrâns de pandemie) promisiunile (de a fi plăcut, de a implica tehnologie, de a fi flexibil, dar și responsabil și atent la calitate).

Într-un spațiu geografic și cultural recunoscut pentru puterea „descurcării” și în care cursurile de formare sunt mai curând forme, decât fond, extraordinară poate fi puterea competenței. În urmă cu 5 ani, ziua de astăzi nu exista, dar în liceul Danubius se desfășura un program de formare organizat de compania Google România, un program care viza chiar învățarea la distanță și utilizarea platformei Classroom. Profesorii participanți au renunțat la timp prețios personal, atunci, pentru achiziții profesionale care le sunt atât de utile acum. Cursurile făcute pe bune nasc miracole.

Dacă mai aveți vreo îndoială, puneți-vă întrebarea: Cum nu ar fi un adevărat miracol ca, atunci când o banală secvență de ARN îți amenință cu dispariția cei mai dragi oameni, când ai între 14 și 18 ani, tu să studiezi, să te documentezi, să iubești creația, să îți adâncești degetele, privirile, mintea, în această lume în care se oglindește infinita putere creatoare și generatoare de viață? Cum nu ar putea fi o adevărată minune, să continui să iubești ceva abstract, legat de biologie, matematică, geografie, chimie, poate psihologie ș.a., când frica și însingurarea te asediază?

Bineînțeles că este. Asemenea luminii care coboară în Biserica Sfântului Mormânt, lumina interioară care se obține prin educație autentică, lipsită de constrângeri și motivată intrinsec, este o minune.

Hamletian, mi-ați putea răspunde: Sau nu este?

Nu voi alege în locul dumneavoastră, dar voi formula câteva întrebări suplimentare, care să ajute sau nu în formularea răspunsului.

În ce măsură o intervenție externă, precum o voință autonomă și independentă, ar putea interfera cu libertatea de alegere a profesorilor, a elevilor, a formatorilor, a creatorilor, în ce măsură le-ar anula responsabilitatea și meritele? În ce măsură i-ar anula, în opțiunile valorice și în alegerile lor pragmatice?

Dacă echivalăm „norul” (incertitudinea, aleatoriul, indeterminatul) popperian cu orizontul blagian al misterului, iar „ceasul” (previzibilul, raționalul, determinatul) devine idealul cunoașterii paradisiace, cu ce i-ați responsabiliza mai curând pe profesori? Cu dezvrăjirea, promovând atașarea sigură față de noutatea permanentă a acestei lumi, sau cu potențarea misterului și cu ceea ce asumă această opțiune: riscuri, incertitudine, neîmplinire, absurd. Ce le-ați da pe mână profesorilor, ceasuri sau nori?

Dacă voința ne este liberă, dar ne este circumscrisă de mulțimea posibilităților care gravitează în jurul nostru și pe care suntem capabili să le conștientizăm, ce responsabilitate avem în privința acestor posibilități? Cum le putem stimula apariția și cum putem ajunge să fim conștienți de existența lor? Cum putem să le investigăm, în toată diversitatea și complexitatea lor, pentru a fi siguri că luăm cele mai bune decizii? Iar dacă simțim că nu avem posibilități, cum fertilizăm tăcerile, absențele, liniștile, pentru a fi siguri că din ele vor răsări opțiuni miraculoase pe o zi, peste 5 ani sau după ce noi înșine vom deveni tăceri roditoare?

Ce șanse avem, în acest orizont al alegerilor posibile, să universalizăm lecții?

Dacă ați putea alege, ce ați alege: „a fi sau a nu fi?” (interogativ), sau „a fi și a nu fi!„(exclamativ)?

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.