La rugamintea „prietenului secret” – Dragos Apostu, am raspuns la cateva intrebari despre mine.
„In ultimul timp, ca profesor in cadrul Grupului Scolar „Danubius” din Calarasi, am putut integra in mai mare masura tehnologia in procesul educativ din sala de clasa, avand un cabinet propriu care este dotat cu un calculator conectat la Internet si o tabla inteligenta. Astazi, sunt interesat mai curand sa populez actul de cunoastere abstract, care este fundamental in unele discipline pe care le predau (logica, filosofia) cu reprezentari familiare elevilor, astfel incat procesul intelegerii sa fie usurat. Aceasta nevoie este determinata de schimbarile subtile care se pot detecta in profilul intelectual al elevilor care intra in liceu, acestia fiind foarte ancorati intr-o lume concret intuitiva, lipsa lecturilor, a exercitiului de abstractizare si monopolul senzorial-perceptivului audio-vizual (generat de televiziune, computer, internet, telefon) punandu-si amprenta asupra capacitatilor lor de intelegere a unor structuri argumentative de ordin complex. In felul acesta, o intreaga discutie despre determinismul laplacian poate fi ilustrata si accesibilizata prin cateva secvente din filmele The Curious Case of Benjamin Button si Mr. Nobody. Mai mult decat atat, sunt interesat ca elevii sa descopere cai concrete in care calculatorul poate fi utilizat si ca veritabil instrument de lucru intelectual, nu doar pentru mesagerie, jocuri, muzica si filme.„
Dragos Apostu: Care sunt obiectivele dumneavoastra in folosirea tehnologiei in predarea la clasa?
Dumitrel Toma: Cariera profesionala m-a pus in situatia de a lucra cu elevi foarte diferiti, atat din punctul de vedere al varstei scolare (la sfarsitul anilor 90 am fost invatator, apoi am predat elevilor de gimnaziu, iar din 2005 predau elevilor de liceu), cat si din perspectiva mediului socio-economic din care acestia faceau parte (fie copii din mediul rural calarasean, cu o situatie materiala precara si provenind din familii pentru care accesul la tehnologia informationala era limitat, fie copii selectati din elita judetului, cu resurse deosebite si provenind din familii interesate de dezvoltarea acestora). De asemenea, varietatea contextelor educationale in care m-am aflat a fost determinata si de prezenta sau absenta elementelor de tehnologie informationala din sala de clasa. Astfel, am incercat sa imi adaptez tintele tinand cont de aceste particularitati.
o Ca invatator in cadrul scolii Plevna, am incercat sa integrez in procesul educational calculatorul, astfel incat copiii sa beneficieze de o alfabetizare tehnologica primara (operarea in mediul Windows, folosirea perifericelor, navigarea pe internet), iar ulterior sa valorifice extraordinara capacitate de simulare a unor contexte educationale noi, inaccesibile in mediul scolar traditional (folosirea programelor animate de invatare a cititului, scrisului, operatiilor matematice fundamentale etc.); am fost interesat sa stimulez interactiunea elevilor cu situatiile problematice noi, absolut diferite de ceea ce le oferea mediul natural, incurajandu-i sa se joace (ceea ce va asigur ca nu a intampinat absolut nicio rezistenta), sa rezolve probleme, sa intre in competitie si sa descopere noul, cu toate provocarile lui; am incercat sa materializez cumva timpul in care elevii stateau in sala de calculatoare si i-am stimulat sa publice o revista care sa reflecte viata scolara si comunitara (revista Informatorul). Un avantaj pe care l-am valorificat a fost sa am in sala de clasa cateva calculatoare la care elevii mei sa aiba acces nerestrictionat.
o Mai tarziu, ca profesor intr-un liceu de elita din Calarasi (Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”), am gandit din alta perspectiva utilitatea tehnologiei si m-am folosit de ea pentru a extinde sala de clasa dincolo de limitele ei materiale. Acest obiectiv a fost determinat de accesul restrans la dotarile tehnologice din liceu. Ca profesor de stiinte socio-umane, accesul la cabinetul de informatica era mai putin facil, prioritate avand, trebuie recunoscut, profesorii de informatica si discipline tehnice. Din aceasta cauza, am incercat sa prelungesc activitatile din sala de clasa in viata de dupa scoala a elevilor, implicandu-i in proiecte derulate pe Internet, solicitandu-le sa investigheze diverse resurse online, adresandu-le chestionare online si cautand sa le ofer o alternativa la procesul traditional de invatare, bazat pe manual si notitele dictate de profesor. Am fost invidios intotdeauna pe succesul enorm al salilor de jocuri, dotate cu calculatoare de ultima generatie, insa utilizate pentru rularea aproape exclusiva a aceluiasi joc. Am fost invidios ca resurse atat de costisitoare sunt utilizate fara o eficienta educationala si fara sa contribuie in mod real si benefic la dezvoltarea unei personalitati competente si utile in plan social. Tocmai din acest motiv, mi-am dorit intotdeauna ca elevii mei sa gandeasca lateral si sa depaseasca comportamentele rutiniere, incercand sa foloseasca calculatorul la cat mai aproape de adevaratul potential.
o In ultimul timp, ca profesor in cadrul Grupului Scolar „Danubius” din Calarasi, am putut integra in mai mare masura tehnologia in procesul educativ din sala de clasa, avand un cabinet propriu care este dotat cu un calculator conectat la Internet si o tabla inteligenta. Astazi, sunt interesat mai curand sa populez actul de cunoastere abstract, care este fundamental in unele discipline pe care le predau (logica, filosofia) cu reprezentari familiare elevilor, astfel incat procesul intelegerii sa fie usurat. Aceasta nevoie este determinata de schimbarile subtile care se pot detecta in profilul intelectual al elevilor care intra in liceu, acestia fiind foarte ancorati intr-o lume concret intuitiva, lipsa lecturilor, a exercitiului de abstractizare si monopulul senzorial-perceptivului audio-vizual (generat de televiziune, computer, internet, telefon) punandu-si amprenta asupra capacitatilor lor de intelegere a unor structuri argumentative de ordin complex. In felul acesta, o intreaga discutie despre determinismul laplacian poate fi ilustrata si accesibilizata prin cateva secvente din filmele The Curious Case of Benjamin Button si Mr. Nobody. Mai mult decat atat, sunt interesat ca elevii sa descopere cai concrete in care calculatorul poate fi utilizat si ca veritabil instrument de lucru intelectual, nu doar pentru mesagerie, jocuri, muzica si filme. Cautarea referatelor sau exercitiul copy-paste reprezinta un surogat exersat fara discernamant atat de profesori cat si de elevi. De asemenea, sunt interesat sa creez in sala de clasa un ambient primitor si atractiv, fie prin utilizarea fundalurilor sonore in timpul desfasurarilor unor secvente de lectie, fie prin decorarea tablei inteligente cu wallpapere care transmit diverse mesaje cu rol formator. Mai nou, ca urmare a participarii la proiectul INSAM (Instrumente digitale de ameliorare a calitatii evaluarii in invatamantul preuniversitar), sunt interesat sa utilizez la clasa metodele noi de standardizare a evaluarii, astfel incat obiectivitatea rezultatelor acesteia sa creasca.
Dragos Apostu: Va rog sa mentionati cateva exemple de pagini web / proiecte pe care le-ati dezvoltat singur sau impreuna cu elevii dumneavoastra.
Dumitrel Toma: Impreuna cu elevii am realizat:
- – Revista Informatorul (2000) – www.informatorul.go.ro
- – Cercetare asupra climatului educational si impactul calculatorului in scoala Radu Voda (2003) – www.quiz-quiz.go.ro/
- – Revista „HeroInAnIllusion” (2005) – www.heroinanillusion.go.ro/
- – Prezentarea municipiului Calarasi (2008) – www.danubius.info/revista
- – Concurs dedicat Anului Astronomiei Romanesti (2008) – www.danubius.info/astro
Am mai realizat
- – prezentarile online ale scolilor in care am predat: www.scoalaplevna.go.ro, www.scoalaraduvoda.go.ro, www.danubius.info;
- – prezentarile online ale unor proiecte pe care le-am initiat si desfasurat: www.stagiufrasinet.go.ro/, www.centrupilot.go.ro/,
- – prezentarile online ale Proiectului National „Cultura si civilizatie rurala si urbana romaneasca”, pe care l-am coordonat in perioada 2009-2010 – www.ccrur.eu
- – revista Aurore, dedicata activitatii profesorilor de socio-umane din judetul Calarasi – www.danubius.info/aurore
- – popularizarea Grupului Scolar Silvic Nasaud si a activitatilor culturale si educationale desfasurate de profesorii nasaudeni Gioconda si Gavrila Neamt – http://www.nasaud.trei.ro/
- – cursul „Microsoft Word XP – Modulul avansati”, desfasurat prin intermediul platformei „Academia Online” – http://www.academiaonline.ro/index.php/Cursuri/Detalii/43
- – prezentarea online si definirea elementelor de branding pentru Directia Juridic si Control din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii, precum si centralizarea si ilustrarea prin harti a activitatii petitionare din anul 2006 – www.djc.edu.ro
- – prezentarea cursului „Liderii Mileniului Trei” desfasurat in Grupul Scolar „Danubius” in semestrul I al anului scolar 2010-2011 – www.danubius.info/lmt
Dragos Apostu: Cum pastrati evidenta sarcinilor pe care le dati elevilor si cum gestionati comportamentul lor atunci cand folosesc tehnologia?
Dumitrel Toma: Pentru evidenta sarcinilor si activitatilor elevilor, am folosit pana acum doar documente editabile offline, tip tabele excel sau baze de date access, si organizatoare, insa anul acesta am invatat sa valorific avantajele tehnologiilor php si mysql si sper sa imi pot moderniza stilul de lucru, creand chiar platforme online pentru elevi, de tipul moodle. Practic, aveam doua foldere (unul offline, securizat cu Folder Guard, iar altul online – prin intermediul Google Docs), in care stocam toate documentele referitoare la activitatea mea si a elevilor.
In perioada cand eram invatator si cand copiii aveau acces nerestrictionat la calculatoare (atat in timpul programului scolar, cat si in afara acestuia), instalasem pe fiecare statie de lucru programul Deep Freeze, astfel incat orice utilizare defectuoasa sa nu determine probleme pentru sistemul de operare. Toti copiii stiau foarte exact unde isi pot salva lucrarile, astfel incat acestea sa nu fie pierdute la repornirea calculatorului. Acest stil de lucru mi-a permis sa extind la maximum libertatile acordate copiilor in utilizarea calculatorului, acestia invatand intr-un mediu sigur si lipsit de temeri artificiale. Cand au putut avea si acces la Internet (pe vremea aceea doar un calculator „mai bun” era conectat la Internet), din cauza costurilor mari presupuse de conexiunile dial up prin Romtelecom, realizau navigarea doar sub indrumarea mea, eliminand astfel posibilele discutii despre calitatea continutului accesat si pericolele virtuale cu care s-ar fi putut intalni.
Actualmente, avand un cabinet propriu, accesul la calculator se realizeaza doar sub indrumarea mea, in timpul orelor de curs, neexistand temeri privitoare la o utilizare defectuoasa sau rauvoitoare.
Interactiunea cu tabla inteligenta reprezinta o provocare pentru absolventii scolilor generale neobisnuiti cu aceasta tehnologie, insa devine familiara dupa primele ore in care este utilizata.
Dragos Apostu: Descrieti alte modalitati de utilizare a tehnologiei in clasa folosite de elevi.
Dumitrel Toma: Daca pana la acest moment am discutat in special despre tehnologia pe care scoala o pune la dispozitie elevilor, ei bine, acestia detin un adevarat arsenal de mijloace tehnice, incepand de la diverse gadgeturi pana la cele mai moderne telefoane si tablete. In lipsa unei retele locale de calculatoare care sa stea la dispozitia elevilor in timpul orelor mele, acestia isi folosesc in situatii bine controlate (asa cred eu) telefoanele sau device-urile pentru a se conecta la internet si pentru a descoperi unele informatii necesare. Exercitiul in sine, de utilizare a tehnologiei in scop educational poate fi apoi permanentizat in afara orelor de curs, pentru atat de dorita invatare continua.
Uneori, se manifesta dorinta elevilor de a inregistra, intr-o maniera sau alta, continutul orelor de curs. Nu incurajez o asemenea abordare a procesului educativ, considerand-o o forma de a amana o implicare activa in procesul didactic si de a eluda obiectivele prezentei in sala de clasa. Ori, mediul scolar, colectivitatea scolara, reprezinta in sine factori favorizanti pentru procesul didactic. Reconstituirea climatului din sala de clasa este imposibil de realizat in afara acesteia, in conditiile activitatii individuale. Totusi, pentru a respecta particularitatile individuale si stilurile de lucru ale elevilor, combin continuu formele de activitate independenta cu cele bazate pe munca in pereche sau pe grupe.
Dragos Apostu: Care sunt acele pagini web pe care le considerati ca fiind cele mai utile in educatie si tehnologie?
Dumitrel Toma: Consider foarte utile site-urile care gazduiesc programe de formare online sau bazate pe e-learning, si, desi impactul public doveste contrariul, consider ca programul SEI (Sistemul Educational Informatizat) si librăria de conţinut educaţional, AeL eContent,dezvoltată şi implementată în cadrul acestuia, reprezinta o resursa educationala extraordinara, nevalorificata la justa valoare in cadrul sistemului nostru de invatamant.
De asemenea, apreciez retelele educationale gen etwinning.net, prin intermediul carora profesorii pot colabora si dezvolta programe la nivel european. Am fost beneficiarul unor burse de studii finantate din fonduri europene si pot spune ca frecventez site-ul Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale – http://www.anpcdefp.ro/.
Si nu in ultimul rand, sunt fanul unor aplicatii online, gen StumbleUpon, care pot facilita accesul la cele mai noi si populare site-uri din diverse arii de interes.
Dragos Apostu: Sunteti membru al unei asociatii profesionale dedicata educatorilor care folosesc tehnologia la clasa? Cum va informati in legatura cu ultimele aparitii pe piata tehnologiilor pentru educatie?
Dumitrel Toma: Nu sunt membru al niciunei asociatii profesionale dedicate educatorilor. Actualizarea in privinta celor mai noi tehnologii educationale o realizez fie participand la cursuri specifice, de exemplu „Using computer and the Internet to help your teaching” sustinut la NILE (Norwich Institute for Language Education din Anglia), sau „Profesorul creator de soft educational” sustinut anul acesta si implementat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, în parteneriat cu SIVECO Romania, fie invatand chiar in acesti ani pentru a obtine o noua specializare, in informatica, careia i se datoreaza de altfel noile competente pe care le pot dovedi. Rasfoiesc frecvent site-uri dedicate cadrelor didactice, gen
– http://faculty.usiouxfalls.edu/arpeterson/high_school_resources.htm,