În anul școlar 2013-2014, împreună cu prof. Anca Nicoleta Trif, de la Colegiul Tehnic „Augustin Maior” din Cluj Napoca, am realizat proiectul educativ „Școala fără frontiere”.
Obiectivele acestui proiect au vizat valorificarea nevoilor de comunicare/colaborare, facilitarea schimburilor culturale și educaționale între elevi, canalizarea dorinței de cunoaștere a elevilor în sens pozitiv, spre activități cu finalitate în conturarea unei personalități responsabile/tolerante/autonome, responsabilizarea elevilor în ceea ce privește cunoașterea elementelor orizontului local, regional, național, încurajarea elevilor în a avea inițiative și a pune în practica proiecte de grup, formarea cadrelor didactice în sensul educației non-formale (nediscriminare/incluziune/comunicare/acceptarea diferenţelor culturale).
Obiectivele programului au urmărit realizarea de activități educative, culturale sau artistice, prin care să fie valorificate abilitățile, calitățile, competentele, talentele artistice ale tinerilor care se vor implica în acest proiect. De asemenea, s-a dorit desfășurarea de activități comune, în cadru non-formal, prin care să fie împletite experiențele de cunoaștere ale elevilor. Concretizarea proiectului a presupus realizarea de activități comunicaționale, educativ/culturale, sub forma de proiecte comune, cu finalitate în obținerea unor produse finale, care definesc preocupările și intereselor elevilor.
Din Colegiul Tehnic „Augustin Maior” Cluj Napoca au participat la acest proiect 15 elevi din clasele a X-a și a XI-a: Baciu Paul, Bercean Sergiu, Crainic Georgiana, Cristea Valentin, Filip Augustin, Guțiu Emilia, Morar Adnana, Mueller Maximilian, Petric Mihai, Pintya Denisa, Pop Damaris, Revnic Alina, Sabo Emilian, Șipoș Daniel, Tegzeșiu Raul.
Din Liceul „Danubius” au participat elevii Alionte Vica, Anghel Florin, Balaceanu Roxana, Birsan Adriana Mariana, Dode Adelina, Hoinaru Arina, Ivan Alexandru, Leaota Georgian, Luca Gilbert, Mocanu Simona Georgiana, Petcu Valentina, Rizea Tiberiu, Ruscuta Mihai, Șandru Cosmin.
În cadrul proiectului s-au desfășurat 7 activități. Aceste activități au presupus planificarea și realizarea de proiecte individuale, proiecte de echipa interinstituționale, proiecte de echipa intrainstituționale, comunicări interpersonale.
Prima activitate a îmbinat efortul individual cu analiza colectivă; ea a vizat crearea unei sigle a proiectului, elevi participanți fiind invitați să realizeze o reprezentare grafică adecvată, care să permită individualizarea proiectului. S-au înregistrat 12 propuneri de sigle. Aceste sigle au făcut obiectul unei competiții interne, cea care a obținut cele mai multe aprecieri în grupul proiectului (16) devenind sigla oficiala a proiectului. Siglele propuse și rezultatul competiției pot fi analizate în pagina http://goo.gl/HUiZXZ.
A doua activitate, individuală, a presupus realizarea de către elevi a unor prezentări personale. Elevii au ales singuri modalitatea de prezentare (colaj + descriere, prezentare power point, prezentare prezi, descriere simplă, slideshow, film), încercând să prezinte celorlalți participanți la proiect câteva din însușirile care-i caracterizează. Prezentările elevilor (eventual link-uri către acestea) sunt stocate în folderul online de la adresa http://goo.gl/lr3fHc.
A treia activitate, colaborativă, a fost dedicată prezentării instituțiilor școlare în care elevii studiază. Organizați în echipe, elevii au realizat patru prezentări, câte două pentru fiecare instituție școlară. Prezentările sunt filme și materiale slide-show. Ele sunt accesibile în folderul online de la adresa http://goo.gl/pHg0jX.
A patra activitate s-a suprapus vacantei de iarna, elevii fiind încurajați să comunice prin mijloace tradiționale, descoperind farmecul deplasării la poșta pentru a trimite sau primi cărți poștale ilustrate sau felicitări. Elevii au achiziționat singuri cărți poștale sau felicitări și au realizat un lanț al bunăvoinței, felicitările nefiind transmise pe baza principiului reciprocității, ci fiecare elev a adresat propria carte poștală sau felicitare altui elev decât celui de la care ar fi trebuit sa primească una. Cărțile poștale sau felicitările au fost transmise prin serviciile Poștei Române, cele mai multe ajungând la destinatarii acestora. În urma acestei activități, majoritatea elevilor implicați în proiect au transmis și primit cărți poștale și felicitări. Analizând grafica celor mai multe cărți poștale, se poate observa interesul pentru clădirile reprezentative ale celor doua orașe, Cluj și Călărași, dar și tematica specifică sărbătorilor de iarna. În albumul foto de la adresa http://goo.gl/vuixJw, pot fi văzute cărțile postale si felicitările transmise prin posta, dar și relațiile dintre expeditori și destinatari. In cadrul acestei activitati, elevii au avut de confruntat o serie de provocari inedite: deplasarea la posta, achizitionarea felicitarilor, transmiterea plicurilor. Pentru cei mai multi, aceste activitati au fost realizate pentru prima data in viata.
A cincea activitate s-a desfasurat sub forma unui duplex Cluj Napoca – Călarași. Duplexul a presupus comunicarea video/audio între cele doua grupuri parteneriale, subiectul întâlnirii vizând planificarea următoarei activități: realizarea unui videoclip „Happy în Cluj și Călărași”. Dincolo de antrenarea competențelor tehnice și digitale ale elevilor, valorificate și în activitățile 1,2,3, activitatea a presupus prima întâlnire autentică între cele două grupuri partenere, proiectarea unei activități complexe, anticiparea unor posibile dificultăți, gestionarea resurselor etc. Filmul întâlnirii poate fi urmărit la adresa http://goo.gl/NLMU8A.
A șasea activitate a presupus realizarea unui videoclip „Happy în Cluj și Călărași”. Videoclipul conține scene în care sunt puse în evidență obiective urbane din cele doua municipii, dar și creativitatea, energia pozitivă și entuziasmului elevilor participanți. Realizarea videoclipului a presupus organizare, coordonare, elemente de coregrafie și muncă în echipă. Videoclipul conține mai mult de 30 de secvențe filmate în cele doua orașe. Filmul poate fi urmărit la adresa http://goo.gl/d8vgmX.
Ultima activitate a vizat organizarea unei excursii comune. Elevii din cele două licee au petrecut 3 zile la Sinaia, în perioada 30 iunie – 1 iunie. În excursie elevii au desfășurat activități specifice animației socio-educative, au vizita obiectivele turistice locale, au lua decizii în legătură cu managementul timpului, cu gestionarea resurselor etc.
https://photos.gstatic.com/media/slideshow.swf
Programul excursiei:
Vineri, 30 mai 2014
– deplasarea la Sinaia, cazarea (Pensiunea Valea Iancului), cunoașterea participanților, organizarea cinei de către elevi, activitati distractive: jocuri, karaoke, vizionare de film;
Sambata, 31 mai 2014
– organizarea micului dejun de catre elevi, urcare la cota 1400 cu telecabina, ședință foto, vizitarea Mănăstirii Sinaia, vizitarea Castelului Peleș, vizitarea parcului „Dimitrie Ghica”, jocuri educaționale, vizionare de film, premierea elevilor participanți;
Duminică, 1 iunie 2014
– organizarea micului dejun de către elevi, deplasarea către București/Brașov, vizitarea parcului Cișmigiu din București/Centrului istoric al orașului Brașov, deplasarea către localitățile de domiciliu
Toți elevii participanți la proiect au fost recompensați prin diplome de participare, acestea fiind înmânate într-un cadru solemn.
Speram ca relațiile dintre elevi să continue și după finalizarea acestui proiect, iar beneficiile acestuia să fie maximizate în perioada post-proiect.
Link-uri utile:
Activitatile 1-3 | Prezentari individuale | Prezentarile liceelor
2 comentarii