CIVITAS – un parteneriat care merită multiplicat la nivel național


Cine umblă mult prin școlile publice nu este străin de modul superficial în care este percepută, de regulă, relația școală-comunitate. Tema este expediată rapid, de cele mai multe ori invocându-se lipsa de entuziasm, dacă nu de prezență, a reprezentanților administrației publice locale în consiliile de administrație ale școlilor. Într-un mod oarecum similar este privită și relația școală-părinți. Există o mulțime de stereotipuri despre lipsa de interes a părinților, despre indisponibilitatea lor, despre pasivitate etc. Nu se discută aproape niciodată despre practicile relativ frecvente în care profesorii părinți îndeplinesc rolurile de reprezentare a părinților în consiliul de administrație, nu se discută nici despre caracterul intempestiv al ședințele consiliului de administrație, care împiedică participarea membrilor care provin din afara instituției. Există școli în care prezența reprezentanților administrației locale și a părinților în deciziile școlii reprezintă amenințări la adresa status quo-ului. Excepțiile sunt rare.

Voi vorbi despre o excepție fericită, despre o alternativă în înțelegerea parteneriatului școală – comunitate.

La nivelul municipiului București, în urma inițiativei Primarului General al Capitalei, a luat naștere, în 2009, Centrul de Proiecte și Programe Educaţionale şi Sportive pentru Copii şi Tineret al Primăriei Municipiului Bucureşti (Proedus PMB), o instituţie de interes public înfiinţată prin Hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Directorul CPPESCT-PMB este domnul Florin Diaconescu.

Proedus PMB inițiază proiecte în domeniul educației, urmărind foarte precis interesele copiilor și tinerilor din București. Informațiile publicate aici confirmă că Proedus PMB are un portofoliu bogat de proiecte și activități, numărul beneficiarilor depășind ordinul sutelor de mii. Activitățile desfășurate sunt foarte diverse, de la tabere gratuite, cursuri de inițiere și formare în managementul proiectelor, leadership, dans sportiv, actorie, web-design, modeling, artă fotografică, patinaj, înot, managementul afacerilor, până la stagii aplicative și pregătire în jurnalism, baluri, concursuri școlare etc.

Anul 2014 a adus un nou proiect marca Proedus PMB, proiectul CIVITAS (vezi Protocolul de Constituire, Organizare și Functionare a Comitetului CIVITAS, Hotărâre privind constituirea Parteneriatului CIvic pentru Educație la nivelul municipiului București), care își propune, pentru început, deschiderea comunității educatorilor către proiecte interșcolare nonformale, în beneficiul tinerilor din București. Acest proiect însumează mai multe componente îmbinate organic: componenta de formare a profesorilor și obținerea de către aceștia a competențelor specifice managementului activităților extracurriculare și nonformale, componenta de stimulare a proiectelor interșcolare și componenta financiară, care asigură resursele pentru ca proiectele să aibă finalitate și un impact cât mai semnificativ în comunitate. 

Din postura privilegiată în care mă aflu, de membru în echipa de formatori, voi prezenta câteva detalii despre programul de formare „Managementul activităților extracurriculare și nonformale”.

Obiectivele programului de formare vizează managementul proiectelor și programelor extracurriculare și nonformale, proiectarea, organizarea, conducerea și evaluarea activităților de învățare în contexte extracurriculare și nonformale, analiza nevoilor tinerilor și elevilor în vederea fundamentării programelor extracurriculare și nonformale, utilizarea adecvată a cadrului educației nonformale, a metodelor și activităților specifice, evaluarea rezultatelor învățării dobândite prin programele extracurriculare și nonformale, inclusiv de voluntariat.

Exista câteva concepte care strălucesc în modul de lucru al echipei Proedus PMB:

responsabilitate și asumare: este proiectul nostru, ni-l asumăm și facem totul cât mai bine posibil, cu multă competență, bazându-ne pe expertiză dovedită și recunoscută, prețuind maximal fiecare beneficiar direct (profesorii), dar mai ales fiecare beneficiar indirect (copiii, tinerii, comunitatea);

plus valoare, pe orice cale: fiecare profesor care inițiază, organizează și finalizează un proiect de educație nonformală aduce o contribuție suplimentară, atât de necesară, la creșterea calității resursei umane din comunitate; 

autenticitate personală și onestitate profesională: nu mimăm conduite dezirabile, nu spunem una și facem alta, respectăm termenii contractului pe care îl avem cu noi înșine, să reprezentăm cea mai bună ofertă și să nu ne devalorizăm acceptând compromisuri compromițătoare;

– încredere că modelul corect este dezirabil și util în mai mare măsură decât cel consacrat: chiar dacă s-a edificat o întreagă tradiție/piață a cursurilor făcute pe hârtie, a formărilor care nu au nicio finalitate, a oportunităților de a încasa beneficii din complicitatea formator-formabil (unul vrea să scape repede, celălalt vrea să se vadă cu hârtia, cu creditele etc.), echipa Proedus PMB și Oana Moșoiu, coordonatoarea programului de formare, și-au dorit să furnizeze o alternativă de calitate superioară (banii investiți de contribuabilul bucureștean o impun, sunt bani munciți; elevii merită lecții consistente, de la profesori verticali și plini cu sevă – sens, efervescență, valoare și … creativitate);

Activitățile programului au permis o mai bună conștientizare a importanței activităților extracurriculare și nonformale, în completarea ofertei de educație formală, au facilitat o repoziționare în relație cu nevoile elevilor și o regândire a rolului profesorului în comunitate, izolării și resemnării opunându-li-se conduite precum implicarea, asumarea riscurilor, crearea/susținerea rețelelor sociale formate din actori sociali cu interese convergente (părinți, agenți economici, ong-uri, instituții etc.), au permis descoperirea importanței competențelor soft, ignorate în general în cadrul curriculumului național, au conștientizat soluțiile unor tensiuni legate de lipsa recunoașterii sociale a importanței educației, absenteismul elevilor și lipsa de atractivitate a școlii, orientarea pe proces și nu pe produsele procesului.

 

La finalul celei de-a doua serii de formare, Oana Moșoiu scrie:

Astazi s-a încheiat cursul Managementul activităților extracurriculare și nonformale, seria 2, organizat de Proedus – Cppesctb prin programul CIVITAS. Împreună cu echipa de formatori și cea a organizatorilor – Florin Diaconescu, biroul Proedus mic, dar cu inima mare și Cosmin Chirita – cred că am arătat că se poate desfășura un curs acreditat, ”cu credite”, pe bune, serios, profesionist, dedicat profesorilor și dezvoltării lor autentice. Așa cum vorbeam astăzi la ”debriefing de formatori” cu Laura AgapinAdrian Ierulescu,Dumitrel TomaSimion ElenaProiecte Scolare și Cosmin Chirita, ceea ce considerăm că aduce acest curs este mai ales schimbarea de discurs, scoaterea din cutie și recalibrarea personală ca și profesor în raport cu sinele, cu elevii, cu sistemul, cu ceilalți actori din educație. Echipa noastră promovează un discurs al celor ce vor mai mult, pot mai mult, așteaptă mai mult și fac mai mult și mai bine. Oameni care devin mai autonomi și mai deschiși unii față de ceilalți, care se trezesc ca după un somn lung și greu, descoperindu-se pe ei și pe cei din jur. Cred că se naște o comunitate de profesori, comunitatea CIVITAS, oameni pentru comunitate! Felicitări echipei și participanților, continuăm în 2015 cu încă 3 serii și alte 2 apeluri pentru noi și noi serii de profesori care vor face altfel de educație!”

Aici se găsesc informații detaliate despre programul de stimulare a parteneriatelor școlare.

Aici se află informații detaliate despre programul de formare Managementul activitatilor extracurriculare si nonformale.

Imagini rezultate în urma desfășurării programului de formare cu grupa D – seria I (07-23 noiembrie 2014), al cărei formator am fost.
Modulul I | Modulul II | Modulul III | Evaluare finală

Aflat deja la maturitate, în anul 5 de funcționare, cu succese mari în spate și cu perspective generoase de viitor, PROEDUS PMB reprezintă un exemplu demn de multiplicat la nivel național,  un  model de schimbare a paradigmei în relația școală-comunitate. 

CIVITAS – Program de formare continua a cadrelor didactice from CPPESCTB on Vimeo.

 

 

{fcomment}

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s