13 lecții după 12 ani de prezență în CE al CCM


Ministerul Educației anunță o nouă selecție de experți pentru Corpul de Experți ai Corpului de Control al Ministrului.

Selecții s-au mai organizat în 2005, 2007, 2010, 2012.

Am avut șansa de a fi selectat în acest corp în urma selecției publice din 2005. De atunci s-au scurs 12 ani. Am participat în calitate de formator la cursurile organizate pentru experții selectați în 2007 și 2012. Pentru cursul din 2012 am asigurat gratuit platformele electronice de învățare și comunicare, administrarea lor și instruirea cursanților în utilizarea lor.

Pe durata prezenței în corp, am fost implicat în toate formele de activități: controale tematice, soluționare de petiții, monitorizare de examene naționale.

Am decis să scriu acest text pentru colegii care își doresc să participe la selecția din acest an, pentru a-i încuraja și pentru a le împărtăși din experiența acumulată.

  1. Chiar dacă miniștrii educației s-au succedat în ritmuri din ce în ce mai accelerate, relația acestora cu membrii corpului de experți a fost întotdeauna mai curând simbolică. Nu cunosc ca în cei 12 ani să fi existat vreun contact între vreun ministru și membrii acestui corp, în alte circumstanțe decât prezența simultană, conjuncturală, în vreo unitate școlară, pe durata examenelor naționale, în cursul activității de monitorizare. Personal, nu am fost implicat în vreun asemenea context. Nu vă așteptați la exprimarea prea frecventă a vreunei forme de recunoștință sau a vreunei prețuiri, chiar dacă munca pe care o veți face va fi aproape sigur un exercițiu de voluntariat.
  2. Corpul de Control este cel care organizează activitatea Corpului de Experți. În acest corp, personalul beneficiază de stabilitate pe posturi/funcții și majoritatea inspectorilor, consilierilor sau experților cu care veți interacționa sunt profesioniști. Nu veți întâmpina probleme care să nu poată fi soluționate în modul cel mai decent posibil, punctualitatea și respectul pentru ceilalți sunt constante în relațiile cu experții. Sunt aproape convins că selecția la care veți participa va fi gestionată impecabil. Singurele probleme pot apărea în procesul de avizare sau de aprobare a ordinelor de ministru care vor consacra sau nu diverse realități din viața corpului. Problemele pot fi generate de instabilitatea miniștrilor și de agendele uneori nealiniate, ale acestora.
  3. Se întâmplă relativ des ca activitățile în care sunt implicați experții în control să fie coordonate și de alte structuri de la nivelul Ministerului Educației. De asemenea, echipele de lucru pot fi mixte, având în componență inspectori generali, inspectori, experți sau consilieri. Fiți pregătiți să interacționați și cu decidenți de la paliere diferite: directori, directori generali, secretari de stat.
  4. Formarea experților se realizează prin programe de formare acreditate. Nu există riscul de a improviza sau de a nu beneficia de consiliere în activitatea pe care o veți desfășura. Ultima inovație în procesul de comunicare, grupul de WhatsApp, permite consilierea și comunicarea între experți și reprezentanții Corpului de Control.
  5. Expertul în control nu are dreptul să desfășoare activități de control în județul propriu, așa că, dacă aveți motivații maloneste, mai bine ați renunța la gând. Veți ajunge întotdeauna în contexte noi, alături de persoane pe care mai mult ca sigur că nu le veți cunoaște. Prezența dumneavoastră nu ar trebui să aibă alt sens decât asigurarea respectării cadrului normativ și impunerea soluțiilor legale.
  6. Poziția de membru în corpul de experți reprezintă un test al integrității și umanității fiecăruia. Modul specific în care vă veți raporta la provocările acestui statut este strict individual. Fiți siguri, însă, că nu veți fi singuri în această aventură. Tot timpul veți fi înconjurați de oameni. Activitatea dumneavoastră se va desfășura la vedere. Veți primi, inevitabil, feedback-uri care vă vor ajuta să deveniți din ce în ce mai buni în ceea ce veți face.
  7. Activitățile de control sau monitorizările pe care le veți realiza se vor finaliza prin raportări către diverse niveluri. Deciziile nu vă aparțin. Una din obligațiile dumneavoastră va fi să documentați și să raportați la cadrul legal faptele pe care le veți analiza, astfel încât deciziile care se vor lua să fie juste și temeinic fundamentate.
  8. Trebuie să stați bine cu nervii. România nu este omogenă în privința modului de raportare la exigențele cadrului normativ. Există zone unde veți cunoaște mulți aliați în procesul de asigurare a respectării legislației, dar există și zone unde ați putea risca să fiți singurul interesat de o asemenea misiune. Trebuie să fiți pregătit să interacționați cu oameni care ascund motivații diverse și trebuie să fiți convins că singura cale corectă este cea a respectării legislației, astfel încât să îi puteți convinge și pe ceilalți.
  9. Legislația este stufoasă, actualizată des, nu de puține ori incoerentă sau interpretabilă. Fiți pregătiți să o aveți tot timpul la dispoziție în cele mai actualizate variante, astfel încât să nu orbecăiți. Nu de puține ori am avut de înfruntat „adevăruri” rezultate din proiecte de acte normative care nu fuseseră niciodată aprobate, din elemente de legislație neactualizate, din cutume instituționale sau individuale neacoperite normativ. De multe ori, având suportul legislativ, veți fi de folos colegilor și îi veți proteja de viciile arbitrariului.
  10. Vă veți desfășura activitatea într-un mediu stresant. Abilitățile personale de comunicare și de relaționare reprezintă atuuri. De asemenea, reprezintă atuuri competențele de operare cu surse de date digitale, eventual online sau cu mijloace de comunicare electronice. Siguranța de sine vine din documentarea preliminară și din pregătirea activităților în care veți fi implicați. Improvizația este sursă suplimentară de stres și vă poate vulnerabiliza poziția. Fiți pregătiți să învățați tot timpul.
  11. Pentru toate deplasările în care veți fi implicați vi se vor deconta cheltuielile de transport, cazare (în limita a 125 de lei/noapte) și vi se va asigura o diurnă cu valoare nenegociabilă (17 lei/zi). Nu există întârzieri sau probleme legate de asigurarea acestora. Nu veți fi plătiți suplimentar pentru activitatea desfășurată în timpul concediilor. Dacă veți aprecia suficient de mult oportunitățile de dezvoltare profesională, personală, dar și dacă veți avea o satisfacție din impunerea domniei legii, nici nu veți simți că pierdeți ceva.
  12. Convingeți-vă, deși sper să nu fie nevoie să o faceți acum, conjunctural, pentru această selecție, că doar respectarea cadrului legal vă asigură nopți liniștite, oriunde vă veți afla. Nu vă expuneți conflictelor de interese, traficului de influență, nu acceptați soluții improvizate, nu încurajați arbitrarul, nu hrăniți orgoliile celor care cred că ei fac legea, nu vă ascundeți, nu acceptați compromisuri compromițătoare. Fiți pregătiți să intrați în orice arenă și să ieșiți impecabili.
  13. În cei 12 ani de activitate în corp nu am fost niciodată condiționat de alte motivații decât respectarea legislației. În activitatea de control nu mi s-au sugerat niciodată soluții sau moduri de interpretare care să submineze puterea legii. Am cunoscut foarte mulți oameni pentru care am o mare prețuire, am cunoscut și contexte în care faptele unor decidenți mi-au lăsat un gust amar. Am raportat tot. Am încercat să-mi mențin încrederea în colegi și în oamenii școlii. Cei mai mulți au meritat această încredere.

Sper ca aceste lecții să vă fie utile și să vă lumineze cumva drumul pe care veți avea a merge.

Acum 12 ani, în august 2005, drumul meu a început cu o scrisoare de intenție care suna astfel:

„Doresc sa fac parte din echipa de experti pe domeniul juridic deoarece consider ca nu se poate realiza o descentralizare reala si eficienta a sistemului educational in lipsa respectarii legislatiei specifice si generale.

Atributii care revin sau vor fi transferate catre unitatile scolare, precum: exercitiul financiar-contabil, procedurile de selectie a personalului, activitatile de evaluare a performantelor personalului angajat, organizarea institutionala si adaptarea unitatii de invatamant la cerintele mediului socio-economic; nu pot fi realizate in mod obiectiv si optim in lipsa respectarii unui cadru normativ.

Avand in vedere ca doar respectarea procedurilor, regulilor standard si normelor, stabilite in actele normative elaborate de Parlamentul Romaniei (legi, coduri, statute speciale), de Ministerul Educatiei (ordine ale ministrului, regulamente) sau de catre alte institutii (guvern, alte ministere), ofera siguranta obtinerii unor rezultate obiective, anticipate si necontestabile; reprezinta o obligatie a tuturor decidentilor din sistem sa cunoasca si sa respecte legislatia.

Respectarea legislatiei de catre factorii de decizie de la nivelul institutiilor de invatamant reprezinta o garantie ca programele guvernamentale sau eventuale acte de reforma sunt aplicate corect, fara interpretari, modificari, denaturari.

De asemenea, o buna cunoastere a legislatiei este de natura sa reduca cantitativ si calitativ actele decizionale arbistrare si subiective, in plus determina reducerea numarului de situatii de criza sau conflictuale din cadrul institutiilor de invatamant. Mai mult decat aceasta, un decident care respecta legislatia este intotdeauna protejat de eventuale acte de cercetare sau anchete realizate fie de persoane cu rol de control din cadrul sistemului de invatamant, fie de organele de cercetare din cadrul unor terte institutii: politie, parchet, camera de conturi.

Doresc sa particip la aceasta selectie deoarece am realizat studii de jurnalism si legislatie care mi-au dezvoltat respectul fata de valoarea normei si a regulii. De asemenea, urmand cursuri masterale in management educational realizez o formare initiala in acest domeniu al conducerii si organizarii institutiilor de invatamant. Si in cazul acestui ciclu de formare, particip la cursuri care isi circumscriu continuturile domeniului juridic si in special legislatiei scolare.

Inchei aceasta scrisoare de intentie, mentionandu-mi interesul pentru o obiectivizare a actului decizional, pentru o crestere a gradului de receptare si cunoastere a cadrului normativ de catre factorii de decizie din cadrul institutiilor de invatamant, pentru o diminuare semnificativa, daca nu chiar eliminare, a contextelor arbitrare, subiective, neregulamentare din gestiunea institutiilor scolare.”

Tuturor celor care credeți în puterea legii, în egalitatea în fața legii, și care sunteți dispuși să trăiți sub domnia legii, vă doresc succes!

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s