De ce sunt scumpe transferurile școlare ilegale?


Direcția Națională Anticorupție anunță că o familie din România a plătit 5000 de euro pentru un transfer școlar ilegal. Vezi aici comunicatul.

Se nasc întrebări pornind de la această realitate.

  1. Există o piață de lux a transferurilor școlare ilegale?
  2. Ce costuri atrage un transfer școlar ilegal?
  3. În condițiile politizării funcțiilor de conducere din inspectorate și școli, ce garanție există că legislația prevalează în fața intereselor politicianiste conjuncturale?

Voi încerca să și răspund la aceste întrebări.

  1. Există o piață de lux a transferurilor școlare ilegale?

Da, există o piață de lux a transferurilor școlare ilegale. De lux, pentru că nu este accesibilă tuturor și nu este transparentă. Faptul că persoanele care pot facilita un transfer ilegal ocupă funcții importante în ierarhia sistemului educațional, fiind inspectori școlari sau directori de instituții școlare, atrage și o protecție politică. Indiciile acestei piețe se pot identifica în special în numărul de elevi pe clase sau în cazurile „excepționale” aprobate de inspectorate, după etapele de repartizare computerizată în liceu. Când numărul legal de elevi în clase este depășit, iar acest număr este depășit frecvent la clasele cu profil uman sau la clasele colegiilor naționale, acolo există și indiciile unor transferuri realizate fără respectarea cadrului legal. Motivațiile acestor încălcări ale cadrului legal sunt asociabile cu un preț piperat al transferurilor.

2. Ce costuri atrage un transfer școlar ilegal?

Există mai multe costuri decât beneficii ale transferurilor școlare ilegale.

Din perspectiva elevului transferat ilegal
Elevul transferat ilegal va ști că are o protecție care-l va deresponsabiliza de la propria dezvoltare și creștere. El va ști că nu atitudinile și comportamentul, neprietenos traduse în note și medii, aduc privilegii în școală și în societate, ci banii părinților. Va deveni evident că aducerea lui într-o clasă de elevi care își asumă scopurile educației, valorile, normele și modelele comportamentale dezirabile în școală, reprezintă un factor de perturbare. El va continua să manifeste dependență de părinți și când se va pune problema încheierii mediilor sau a analizării situației disciplinare. Copiii care ajung întâmplător în clase formate din elevi performanți, subperformează. Ei nu au baza care să le asigure integrarea și succesul școlar, pe cale de consecință devin factori perturbatori și distractori permanenți. În spatele unor asemenea copii stau părinți imaturizați, la rândul lor superficiali și dispuși la compromisuri „de dragul” copilului. Paradoxal, părinții care acționează astfel, deși invocă binele copilului, îl înzestrează pe acesta cu vulnerabilități, rup lanțul firesc dintre cauză și efect, furându-i celui din urmă rostul pedagogic. Elevul transferat peste rând nu este respectat de colegi, deseori este nevoit să mintă cu privire la mediile sale școlare sau la situația disciplinară anterioară, știind că are spatele asigurat nu va avea niciun interes să cultive relații pozitive cu profesorii sau să se evidențieze în vreun fel, concordant cu așteptările școlii. De asemenea, știind că transferul lui a presupus acte de corupție, el va disprețui profesorii și chiar îi va condamna pentru slăbiciunea lor, generalizând, astfel considerându-se scutit să evolueze sau să manifeste vreun interes pentru propria dezvoltare. Un compromis va atrage foarte multe alte compromisuri. Evitând consecințele propriilor fapte, un elev transferat ilegal devine o problemă socială. El nu își va asuma obligații, va performa superficial în rolurile sale sociale.

Din perspectiva colegilor de clasă

Elevul transferat ilegal se deplaseză între două colective care însumează, de regulă, între 50 și 60 de elevi. În ambele clase se știe realitatea faptei de corupție. Pentru toți, succesul corupătorului este recunoscut și apreciat. Anti-modelul devine model. Comportamentele care au fost recompensate printr-un transfer privilegiat devin comportamente populare. Elevii se strică. Ei își imaginează că lumea funcționează prin excepție, prin instrumentalizarea celorlalți, prin impunerea non-meritelor. O insulă a corupției devine un arhipelag. Ulterior, ia forma unui continent care va găzdui o întreagă patrie.

Din perspectiva părinților
Pentru părinți, costurile coruperii minții propriului copil sunt mai mari decât câștigurile. Părinții îi transmit involuntar copilului lecții indezirabile la nivel social: că este dependent total de eforturile și banii lor, că această dragoste părintească necondiționată poate fi universalizată și că banii pot cumpăra merite, că legile sunt doar forme fără fond și că ceilalți pot fi doar mijloace în atingerea scopurilor proprii, că ceilalți pot fi vulnerabilizați, făcuți complici la încălcarea legii, că pot fi desconsiderați și tratați inuman, dacă beneficiile personale par maxime. Agregarea acestor lecții va duce la devalorizarea școlii și a educației. O premisă pentru o salbă infinită de eșecuri viitoare. De compromisuri și de costuri viitoare.

Din perspectiva profesorilor

Profesorii pot fi împărțiți în două categorii: cei implicați decizional în transfer și cei neimplicați. Pentru ambele categorii, transferul ilegal naște consecințe mai curând negative.

Pentru profesorii implicați decizional în transferul ilegal, fie ei inspectori sau directori, consecințele sunt mai directe și de lungă durată. Ei vor intra în folclor. Poate că vor intermedia zeci de transferuri, poate că se vor perfecționa permanent, iar vilele, excursiile în străinătate sau puterea politică vor crește, însă la un moment dat vor avea un renume suficient de mare cât să devină subiecții unei investigații legale. Cu fiecare transfer ilegal facilitat, norul informațional despre integritatea lor va fi mai întunecat. Un transfer ilegal presupune martori, complici, iar vinovăția psihică se cere descărcată, se comunică, se împărtășește. De la o familie se ajunge la vecini, la un bloc, la o stradă, la un oraș. Confruntarea cu efectele faptelor ilegale poate întârzia, dar rareori lipsește. Nu investigațiile penale sunt cel mai mare rău care i se poate întâmpla unui asemenea profesor. Existră riscul ca propria sa conștiință morală, edificată și ea odată cu trecerea prin viață și experiențe, să îl pedepsească exact atunci când lumea îi va fi mai dragă.

Pentru profesorii neimplicați decizional în transferul ilegal, tot consecințele nefavorabile precumpănesc.

Ei vor fi obligați să accepte vicierea sistemului de referință al școlii. Vor fi obligați să consimtă că meritele reale pot fi substituite conjunctural, prin acte de corupție. Își vor deprecia exigențele și vor fi nevoiți să internalizeze conflictul moral. Vor desfășura orele cu greutate, pentru că transferații ilegal nu sunt în școală pentru a progresa. Vor falsifica merite. În ochii celorlalți elevi, care văd diferențele de „clasă” între ei și corupător, profesorii devin complicii corupătorului. Autoritatea lor are de suferit, climatul din sala de clasă se depreciază, anti-modelul devine model. Corupția unui transfer ilegal nu este punctuală, ci are efecte permanente. Ea determină un șir nesfârșit de compromisuri.

3. În condițiile politizării funcțiilor de conducere din inspectorate și școli, ce garanție există că legislația prevalează în fața intereselor politicianiste conjuncturale?

Nu există nicio garanție. Din contră, realitatea ultimilor ani, în care politicienii au destructurat instituții însărcinate expres cu lupta împotriva corupției, în care au legiferat invalidarea probelor obținute în cadrul unor anchete penale, în care au reconfigurat cadrul instituțional juridic pentru a tergiversa sau anula procese penale, reprezintă premise că privilegiile monopolului politic asupra corupției nu vor fi pierdute. Școala va trebui să găsească creativitatea și determinarea de a submina modelul societal propus de vectorii corupției politice. Acest text este determinat de un asemenea efort.

S-a înțeles, sper, din acest articol, răspunsul la întrebarea din titlu. De ce sunt scumpe transferurile școlare ilegale?

Dacă nu s-a înțeles, sintetizez: sunt scumpe pentru că au costuri foarte mari.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.